Till Håkans försvar

Jag blir oerhört besviken. Håkan Juholt tar ett totalt felbeslut och återigen yrkar många på avgång. Det har varit mycket felbeslut på senaste tiden, men jag tycker inte att man ska vara för snabb att döma ut Juholt. Vi måste först bestämma oss för vilken syn vi har på ordförandeskapet.

Det verkar vara så att vissa medlemmar tvivlar på det beslut som togs på partikongressen när Juholt valdes. Kritikerna säger att han inte kan representera socialdemokraterna. De menar att han inte är ett bra ansikte utåt efter alla turer i media och en del drar det så långt att de skyller hela partiets tillbakagång i opinionsundersökningarna på Juholt. Tydligen har ingen annan ett ansvar.

Till dom vill jag säga två saker.

Först och främst: Partiledaren är bara en återspegling av partiet i stort. Ett dysfunktionellt parti får oundvikligen en dysfunktionell partiledare. Till exempel agerandet angående flyginsatsen i Libyen. Det var inte Håkan Juholt som var otydlig. Det var partiet som hade tagit ett luddigt beslut. Ytterligare ett exempel är det som jag nämnde i början. Visserligen visar Juholt prov på dåligt omdöme, men grunden till felet ligger i hur partiet utnämner poster. Kan partiledaren enväldigt bestämma, då kan det också bli riktigt fel ibland.

Den andra saken jag vill säga till tvivlarna: Om partiets utveckling hänger på att partiledaren upprätthåller en trovärdig fasad utåt så försvåras det politiska arbetet. För mig förefaller det helt orimligt att ordförandes huvudsakliga uppgift är att vara media till lags och att se bra ut på en affisch, samtidigt som ledaren är den som enskilt avgör hur det går för partiet. Att acceptera de premisserna vore att acceptera det förytligande av politiken som borgerligheten så gärna vill ha; då kan Fredrik fortsätta fredagsmysa i Rosenbad.

Till sist vill jag bara säga att en partiledare har som huvuduppgift att förmedlar den politiska vision som partiet har tagit fram. Håkans främsta uppdrag är att förmedla den socialdemokratiska idén och det tycker jag att Håkan gör alldeles förträffligt.

Juholt är en skarp tänkare, en god talare och trovärdig i sina socialdemokratiska värderingar. Därför har han mitt fulla förtroende.

Urban Ahlin å andra sida. Han får gärna ta ett steg tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0